Mes visi rašome. Žinutes, el. laiškus, medijų įrašus… Jei tai darome, vadinasi gebame ir galime tai daryti geriau.

Pamilau šią knygą nuo pirmųjų puslapių. Autorė taip šiltai ir paprastai viską pasakoja, kad nė neabejoju, jog užsisakysiu naują šios knygos leidimą. Man – tai ne tik profesinė literatūra, tai medžiaga, kurioje kiekvienas gali rasti bent kelis skyrelius, kurie padės jiems tobulėti. Tai – rašymo biblija.

„Everybody writes“ apima nepaprastai daug temų: nuo bendrų rašymo patarimų iki metodikos kaip žingsnis po žingsnio kurti medijų įrašus, el. laiškus ir pasakoti istorijas. Ši knyga yra sklidina patarimų, todėl nusprendžiau, jog apsiribosiu keliomis naudingomis autorės įžvalgomis. Tegul jie būna „teaseris“ tau įsigyti šią knygą ir pagilinti savo žinias apie rašymą.

Textinimo era

Kodėl mokėti gerai rašyti yra svarbu? Visu pirma – tai mūsų minčių raiška. Vis daugiau bendraujame kompiuterių pagalba, todėl darosi itin svarbu mokėti savo mintis pateikti suprantamai ir aiškiai. Vis daugiau perkame internetu, todėl būtina savo svetainės tekstus paruošti taip, jog jie parduotų daugiau. O ką jau kalbėti apie medijų įrašus, kuriuose turime būti suprantami, įdomūs ir naudingi!

Tai nuo ko pradėti?

Suprantu, kad man lengva pasakyti, jog rašyti galime kiekvienas, kai pati kasdien parašau tūkstančius žodžiu. Daug sudėtingiau tiems, kuriems žodžiai paklūsta sunkiau. Turiu pasakyti, kad galima vadovautis tam tikrais principais, kurie kūrybos procesą supaprastina. Nesvarbu ar jūs norite parašyti produkto aprašymą ar medijų įrašą, vertėtų vadovautis šiais principais:

Suprantu, kad man lengva pasakyti, jog rašyti galime kiekvienas, kai pati kasdien parašau tūkstančius žodžiu. Daug sudėtingiau tiems, kuriems žodžiai paklūsta sunkiau. Turiu pasakyti, kad galima vadovautis tam tikrais principais, kurie kūrybos procesą supaprastina. Nesvarbu ar jūs norite parašyti produkto aprašymą ar medijų įrašą, vertėtų vadovautis šiais principais:

  1. Minčių lietus. Senas geras būdas, kuris padeda rasti išskirtinį priėjimą prie nagrinėjamos temos, todėl svarbu prisėsti ir susirašyti visas į galvą šaunančias idėjas, argumentus ir asociacijas. Ką norime pasakyti? Kokia pagrindinė mintis? Kokie bus tekstą papildantys teiginiai? Kaip juos pagrįsime? Kaip jį „nuspalvinsime”?
  2. Struktūra. Sudeliok teksto griaučius. Pradėk nuo svarbiausio argumento ir paeiliui keliauk link silpniausio. Taip patogiai formuosi paragrafus. Priskirk visas vertingas minčių lietaus tezes ir idėjas prie tinkamų pastraipų. Pasitelk spalvas, žymėk vietas, kurias reikia papildyti ar pastiprinti.
  3. Teksto kūno formavimas. Sujunk viską į bendrą visumą, tačiau nepamiršk, kaip svarbu užtikrinti sklandžius teksto perėjimus nuo vienos minties prie kitos, it tapytume paveikslą, suliedami spalvas.
  4. Padaryk pertrauką. „Atvėsk“ nuo parašyto teksto. Geriausia, jei jį galo pabaigti bent jau sekančią dieną. Dažnai pasitaiko, kad trumpas išsiskyrimas išeina į naudą ir kyla dar kūrybiškesnių minčių.
  5. Prieskoniai. Pagardink savo tekstą įtraukiančia istorija, kuri padeda atskleisti pagrindinę mintį. O galbūt pabarstyk šiek tiek humoro, kuris sušildys skaitytoją!
  6. Redaguok. Šiame etape reikia pašalinti nebūtinus žodžius, aštriai išgaląsti tekstą, padaryti jį tikslų ir paprastą. Siūlau trumpinti ilgus sakinius, nenaudoti sudėtingų frazių. Išgryninti esmę ir sustiprinti argumentus.

Šie žingsniai padeda į visą kūryba pažiūrėti paprasčiau ir žingsnis po žingsnio priartėti prie tikslo. Tiems, kurie pasirengę žengti dar toliau, knyga leidžia gilintis į kiekvieną, skirtingos paskirties, tekstą.

Kaip paruošti socialinių medijų įrašą?

Šie įrašai nėra raketų mokslas, jie turi aiškius elementus ir žingsnius, kurie padeda padaryti juos įdomius ir įtraukiančius. Pagrindiniai elementai:

✔️antraštė
✔️konkretus ir aiškus dėstymas su pagrindžiančiais faktais bei kuriantis vertę,

✔️reziumuojanti pabaiga,

✔️CTA – kvietimas veikti,

✔️grotažymės – apie jas esu parašiusi išsamų įrašą, todėl paliksiu naudingą aktyvią nuorodą.

Ši sistema gali padėti pajudėti iš rimties taško, tačiau tam, kad tekstas taptų pikantiškesnis ir „skanus“ skaityti, tau gali prireikti papildomų pastangų:

𝐀𝐤𝐭𝐮𝐚𝐥𝐢 𝐭𝐞𝐦𝐚 – rašyti geriausia ta tema, kurią gerai išmanome, o ypač jei ji tuo metu „on fire“.

𝐄𝐦𝐨𝐜𝐢𝐣𝐨𝐬. Įrašas turi kelti emociją. Tekstu, o idealiausia, jei ir vizualu. Anot A. Handley įrašai su nuotrauka sulaukia 89% daugiau dėmesio.

𝐈𝐬𝐭𝐨𝐫𝐢𝐣𝐚. Ji stipri tuo, jog jei yra gerai pasakojama – įtraukia. Istorija iliustruoja, ji kelia emociją ir gali būti netikėta, o netikėtas istorijas mes linkę dalintis, komentuoti ar perpasakoti.

Ž𝐦𝐨𝐠𝐢š𝐤𝐮𝐦𝐚𝐬. Už kiekvieno įrašo mes dairomės žmogaus: tikro, nuoširdaus ir … kartais klystančio, visai kaip ir mes.

Žinau. Not as easy as it seems. Tačiau tikiu viena, kuo daugiau išvardintų elementų jūsų įrašas turės, tuo daugiau skaitytojų jis sudomins.

Elektroniniai laiškai. Kaip su jais tvarkytis?

A. Handley šiai temai dedikavo atskirą skyrelį. Veikiausiai tai dažniausia rašymo forma po asmeninės komunikacijos žinučių skirtingose aplikacijose. Aš nesikartosiu, tiesiog palieku nuorodą į savo straipsnį, kurį sukūriau remdamasi naujausiomis el. laiškų rašymo įžvalgomis. Ir ne tik minėtos autorės.

Kodėl ši knyga?

„Everybody writes“ tai paprasta ir lengvai suprantama knyga, kuri trumpai, tačiau efektyviai aptaria viską, ko tik gali prireikti rašant tekstą, net jei tai nėra tavo darbas. Apie rašymą, marketingą, medijas aš domiuosi nuolatos ir skaitau daugybę knygų apie tekstų kūrimą, tačiau tikrai dar niekada neradau knygos, kuri būtų tokia aiški ir praktiška.

Ar verta pirkti?

Stop! Nė nebandyk abejoti. Jei anglų kalba tau prie širdies – čiupk ją. Lietuviško leidimo nėra, tačiau Amazon.de mielai pristatys tau ją per kelias dienas.